Nábor a výber nových zamestnancov sa začína už oveľa skôr ako prvým pohovorom. Samotný pracovný inzerát je produktom firmy a preto je potrebné zaistiť mu potrebnú marketingovú podporu. Aké sú teda možnosti na trhu?
Pracovné portály
Najpopulárnejšou možnosťou pri hľadaní kandidátov sú pracovné portály, na ktorých je možné inzerovať voľné pracovné miesta. Je možné využiť aj tie, ktoré sú zadarmo, no ich úspešnosť je mizivá. Pri tých platených sa rozpočet na zverejnenú pozíciu sa pohybuje rádovo do 100 € v závislosti od času zverejnenia a prípadných prémiových čŕt.
Inzercia sa oplatí aspoň na 14 dní, je možné ju medzitým obnovovať, aby bola stále na predných stránkach vo vyhľadávaní. Využite toľko portálov, koľko uznáte za vhodné. Nie pri všetkých pozíciách je úspech zaručený
Sociálne siete
Pre hľadanie talentov je ako stvorený LinkedIN, len treba myslieť na to, že na tejto sieti sa združujú len isté typy odborníkov (napr. marketéri, IT, obchodníci a pod). Na LinkedINe existuje aj platená inzercia, tá je však pridrahá a v našich pomeroch menej efektívna.
Zamestnávatelia sa skôr snažia vylepšovať svoju značku adresnými príspevkami, stúpa trend kreatívnych pracovných inzerátov formou fotiek z firemného prostredia, alebo video popisu práce, ktorú vysvetľuje kolega, či nadriadený. Na Facebooku sa oplatí promovať takéto typy príspevkov.
Personálne agentúry
Ak si neviete sami pomôcť, môžete o to požiadať personálnu agentúru. Pri výbere nerozhoduje iba cena, ale aj odbornosť. Porozprávajte sa s konkrétnym konzultantom a vysvetlite mu presnú náplň práce. Agentúra vám môže pomôcť aj v nastavení základných kritérií a získate tak porovnanie z trhom práce „zdarma“.
Plaťte vždy len za kandidáta, ktorý k vám nastúpi. Platby vopred vyžadujú len headhuntingové agentúry, ktorých je na Slovensku iba zopár a využívajú sa vo väčšine pri cielenom vyhľadávaní vysokých manažérskych pozícií.
Veľtrh práce
Veľtrhy práce využívajú skôr väčší zamestnávatelia v rámci budovania zamestnávateľskej značky, priblíženia firemného života verejnosti a na podporu väčších náborov. Účasť je pomerne náročná na prípravu, je k nej potrebná významná marketingová podpora a ak chcete mať zaujímavý stánok potrebujete sa zamýšľať nad čo najoriginálnejším obsahom.
Zamyslite sa najmä nad cieľovou skupinou návštevníkov a choďte tam, kde to vašej firme môže dávať zmysel.
Úrad práce
Je možné inzertovať aj na úradoch práce, no očakávajte poväčšine nízko kvalifikovaných kandidátov, ktorých motivácia je otázna. V niektorých situáciách pri obrovských náboroch do výrobných spoločností ide o schodnú možnosť.
Školy
Väčší zamestnávatelia spolupracujú s vybranými vysokými, či strednými školami a organizujú súťaže, študentské praxe, či konzultácie diplomových prác a využívajú možnosti podpory zamestnaneckej značky medzi študentmi, len aby si študentov podchytili ešte pred ukončením štúdia.
Získate tým študentov, ktorí o vás vedia a azda majú za sebou aj prvé kontakty a skúsenosti s vašou firmou a firemnou kultúrou.
Foto: unsplash.com